ARK

ARK
In de programmalijn When nature takes over van Dansnest gaat ze op zoek naar het antwoord op de vraag hoe we kunnen overleven als de natuur het overneemt. En hoe dat de omgang met de ander beïnvloedt. Aanvankelijk waren het de klimaatextremen, o.a. overstromingen zoals zomer ‘21 in Limburg, die ons bezighielden. Daarom bedacht Dansnest ‘ARK’. De pandemie kreeg ons echter nog langduriger in de greep en maakt ons tot op de dag van vandaag kwetsbaar en onzeker over de nabije toekomst. Met deze ingreep van de natuur en haar wereldwijde impact ontstond het idee te bouwen aan een ark om ons voortbestaan te kunnen garanderen. How to build an ark? Dit lijkt nu meer dan voorheen een noodzakelijk plan en een goede titel voor een nieuw proces. 
Of de ark letterlijk gebouwd gaat worden is zeker niet het geval. De discipline van Dansnest is dans, zij bouwt met beweging aan een broedplaats voor dans in de stad met makers, dansers en publiek. De wens van Dansnest om met een ruimtelijk object te werken en de wens van beeldend kunstenaar Sil Krol om zijn werk in een theatrale setting te laten communiceren, bracht hen in 2021 samen. Een sculptuur als object, podium en decor voor twee dansers. Ark is onderdeel van een onderzoek met verschillende makers naar natuurlijk evenwicht. De uitingen van alle makers komen samen in How to build an ark? Deze titel draagt gelijk de vraag in zich die Dansnest ook haar publiek zou willen stellen.
How to build an ark? bestaat uit diverse onderdelen waarin antwoord gezocht wordt op deze vraag en daarmee een uitnodiging is aan iedereen om mee te denken en te doen. 
Antwoorden worden gezocht in een serie werken die komende jaren gepresenteerd gaan worden i.d.v.v. ontmoetingen met de stad. De ontmoetingen met stadbewoners gaan plaatsvinden op de daarvoor meest geschikte locaties in de publieke ruimte, binnen en buiten. Het eerste werk uit de serie is ARK. Deze is in première gegaan op 24 april 2022 in de Grote Kerk Breda. 
Dancer Carlo Camagni about ARK
A body in the space, no matter if human or object, influences the environment around itself.
And in the presence of this object a person is pushed to interact with it. Like in every relationship, the dynamics between bodies and object can be initially soft and gentle, studying how to approach each other, searching for a harmony and a common understanding. But at the same time, misunderstandings and too many risks taken can change something that in a first moment could appear safe, letting it become an angular and dangerous situation.The presence of a third body introduces a new variable in the situation again. In ARK we are discovering these relations between different kind of bodies.
A massive geometrical sculpture, an octahedron, can lose its shape and heaviness, changing prospective in space and time, but only due to the presence of these other bodies. The perception of this sculpture can totally be lost in the understanding of how the bodies interact and play with it. The public, free to change its own view and position in space, becomes part of this relation as well. Sometimes the constant change of prospective in the interaction between bodies and object is not fully graspable, making the public wonder what the consistency of what they are looking at is, letting them experience a changing concept of balance-unbalance.
During the performance we discover how we can totally trust someone, understanding that without this person we would not be able to stand on our feet. The presence of someone else eventually makes us discover a different side of ourselves, see new prospectives and makes us find a different, previously unknown, path. In this process, we can immediately connect with the developments that we clearly see in the society and environment around us. The possibility of imminent problems and changes in life, created by social tensions, climate change and natural disasters, cannot make us stand still and static in our position.
It makes us realize that we need to act now, to take someone with us, to take care of this person and that we need someone to trust during the journey towards this unthinkable future. At the same time, it makes us think that we would also like to see the same attention towards us, we would like to be taken care of, to be someone’s need and trusting pillar. ARK, like this, becomes a journey of our idea of safety, security and what balance and trust deeply means in our lives. In deze voorstelling werken we samen met de volgende makers en dansers.
Dans en Choreografie: Tommy Pham en Carlo Camagni
Sculptuur: Sil Krol
Muziek: Dyane Donck
Camera en edit: Jesse Immanuel Bom, Luna Amanda Martinez
Concept & choreografie: Neel Brans en Nana van Moergestel
Kostuums: Sammie Hermans
 
 

Andere projecten

DANSVISITE

KORT CONTACT

LIJN

LANG LEVE..!

INTERACTIE

AROUND US

Facebook
Instagram